Sporten is heerlijk. Het geeft je energie, zorgt voor minder stress, je denkt minder na over problemen en… zo kunnen we nog wel evendoorgaan. Maar voordat je begint aan een oefening of een training moet je over een aantal zaken nadenken. Bijvoorbeeld hoe jij je die dag voelt. Het is namelijk belangrijk dat je bewust moet zijn met hetgeen waar je mee bezig bent. Heb je die dag weinig energie? Dan weet je dat sporten met een sportmaatje positiever zal zijn. Of ben je boos of gefrustreerd? Put jezelf dan uit op een bokszak. En wil je gaan sporten terwijl je pijn of ongemak voelt? Sla dan een training over. Kortom: voordat je gaat sporten is het belangrijk dat je ervan bewust bent hoe jij je voelt voor de training. In dit artikel vind je daarbij acht tips en adviezen hoe je blessures bij het trainen kunt voorkomen.

1. Bewust sporten

Mindful bewegen is bewegen met bewuste aandacht in het moment. Tijdens het bewegen ervaar je hoe het is om bewust te zijn van je lichamelijke sensaties, je ademhaling en je gedachten in het moment. Zonder oordeel voel je hoe je beweegt, welke spieren je gebruikt, hoe je voeten staan of landen op de grond, wat het ritme is van je ademhaling en je hartslag.

2. Opmerkzaam sporten

Opmerkzaam bewegen helpt je beter te luisteren naar je lichaam en de signalen die het afgeeft. Door niet te oordelen, maar nieuwsgierig te onderzoeken wat er in je lichaam gebeurt, kun je leren om jouw grenzen op een verantwoorde manier te verleggen. Als je bewust bezig bent in het moment merk je dat het rustiger wordt in je hoofd. Wanneer je brein en lichaam goed met elkaar in contact staan, dan kun je daar ontzettend veel informatie uit halen.

3. Geconcentreerd sporten

Bij geconcentreerd sporten (oftewel meditatief sporten) concentreer je onafgebroken op een object voor een bepaalde periode. Het is een natuurlijke manier om je geest te leren kennen en te trainen. Meditatie leert je om je niet te laten meeslepen door gedachten en emoties, zoals de gedachte dat je zwak bent. In plaats van te vechten met je emoties leer je met meditatie de aard van het denken te begrijpen. Het doel daarvan is het ontwikkelen van je intuïtie, je focus, jouw innerlijke balans en het gevoel van geluk.

4. Meditatie

Meditatie is eigenlijk een individueel onderzoek. Er zijn vele vormen van meditatie en er is niet één vorm de juiste. Het is dus slim om jezelf meerdere methodes eigen te maken. Je hebt dan verschillende handvatten en meer vergelijkingsmateriaal. Dat kan gelden voor een bepaald moment, in een bepaalde situatie of voor een specifiek  aandachtspunt. Wat voor de één werkt, hoeft niet te werken voor de ander. Het is belangrijk om je eigen wetenschapper zijn.

5. Stretchoefeningen

Stretchoefeningen zorgen voor een vergroting van de flexibiliteit van je spieren en een grotere mobiliteit van je gewrichten. Het zorgt voor meer bewegingsbereik/mobiliteit in de rek van schouder-, borst-, rug-, heup-, been-, en armspieren. Wanneer je je flexibiliteit vergroot, dan zal je lichaam de hoeveelheid smeermiddel in de gewrichten laten stijgen en behouden. Op die manier vermindert de wrijving tussen de spiervezels. Een soepel lichaam geeft een ontspannen gevoel, verbetering van je houding en maakt je minder gevoelig voor blessures.

6. Balansoefeningen

Balansoefeningen staan symbool voor balans in je lichaam en geest. Als je je lichaam en geest onder controle hebt, kun je beter in balans blijven. Balansoefeningen versterken ook je spieren in je lichaam: met name je voeten, je enkels je onder- en bovenbenen, je knieën, je heupen en je onderrug. Balansoefeningen helpen je om bewust te worden van je hele lichaam. Ieder lichaamsdeel moet meedoen om in balans te blijven. Ze zijn dus een goede training voor de bewustwording van je lichaam, je geest, je focus, je kracht en het zijn in het hier en nu.

7. Ademhaling

De echte basis ligt bij de basis van het leven zelf en dat is je ademhaling. Hoe sterker en steviger deze basis is, hoe beter je kunt bouwen.

8. Muziek

Wil je muziek luisteren tijdens het sporten? Kies dan voor zachte muziek die de functie van achtergrondmuziek heeft. Op deze manier word je niet afgeleid door de muziek tijdens het sporten.

9. Stop met vergelijken

Sporters in een sportschool vergelijken zich vaak met anderen die ook aan het sporten zijn. Probeer dit te voorkomen. Dit werkt namelijk tegen je concentratie en je zelfbeeld. Heb je door dat je negatief over jezelf praat? Vraag jezelf dan af of je met deze negatieve gedachtes iets opschiet. Het antwoord is natuurlijk ‘nee’, waardoor je jezelf daarna milder zal bekijken.

Met deze negen adviezen kun je bewuster sporten, zodat de kans op blessures afneemt. Bedenk goed hoe je wilt gaan sporten en richt daar je aandacht op. Daardoor heb je veel meer plezier aan je training en maak je mooie progressie.