Ontspannen in het NU met soundjourney

Om zelfbewuster en meer zelfverzekerd door het leven te gaan is de ‘ontspannen in het Nu met soundhealing’  een goede eerste aanzet. Leer op een actieve manier gevoeliger te worden voor de signalen van je lichaam en je geest.

Ontspannen in het NU met klankreis

 
Tijdens de ‘ontspannen in het NU met klankreis’ hoef je even niets, laat je de drukke wereld buiten je. Buiten liggend op een mat laat je de
aandacht naar binnen gaan. Exotische instrumenten, afgewisseld met stemvibraties en boventonen
dompelen je onder in een heerlijk klankbad.

Ervaar hoe de klanken een diepe ontspanning in lichaam en geest brengen ontdek de transformerende
kracht van klank en geniet!
Het verloop van een Ontspannen in het Nu met klankreis training:
Je komt aan, doet je schoenen uit en je gaat een plekje zoeken in de zaal waar je alvast kunt
acclimatiseren.
We beginnen met een adem- klank- en / of bewegingsoefening waardoor je volledig ‘aanwezig’ kunt
zijn.
Vervolgens vragen we je om een bepaalde intentie te formuleren (in stilte) waarmee je de klankreis
aanvat. Wat ook je intentie is: het allerbelangrijkste is dat je je ontspant en openstelt voor een douche
van pure klanken.
Dan begint de eigenlijke klankreis, een onderdompeling in klank en trilling, terwijl je rustig op je matje
ligt, ogen gesloten. In de klankreis gebruiken we allerlei instrumenten (zoals klankschalen, stemvorken,
native drum, indianenfluiten, ocean drum, rainstick, ratels, belletjes, didgeridoo, monochord, Sansulla,
gong ….) en uiteraard de kracht van de stem. De instrumenten worden bespeeld rond en over je heen
terwijl je neerligt. Zo kan je de fysieke vibraties van de instrumenten beter voelen.
Het geluid wordt subtiel en constant gehouden, zodat je je fysieke lichaam kan ontstijgen. Je geest of
ziel is dan vrij om te reizen, vandaar de naam soundjourney / klankreis.
Klank, en dan vooral vrije klanken, reikt voorbij de analytische hemisfeer van het verstand, en laat dus
toe dat de intuïtieve hemisfeer vrij spel krijgt.
Er zijn geen garanties dat je van alle klanken houdt, maar elke klank waar je je tegen verzet of niet mooi
vindt, is bijna zeker een klank die een blokkade op fysiek, etherisch, emotioneel of spiritueel vlak
verwijdert of identificeert.
Mocht je in slaap vallen, wat kan gebeuren, dan blijft de klank even effectief, direct werkend op het
fysieke en etherische lichaam en het onderbewuste.
Er wordt geleidelijk toegewerkt naar een afronding zodat je langzaam maar zeker weer volledig met je
aandacht terugkomt in de ruimte en in je lijf.

Beoefenen van rek en strek oefeningen.

Ontspannen in het Nu heb je verschillende lichaamshouding waarmee je je als beoefenaar fysiek rekt en strekt. Daarmee ontwikkel je lenigheid, gevoel voor evenwicht, uithoudingsvermogen en vitaliteit.
 
Door het beoefenen van houdingen waarbij je gewrichten, spieren en bindweefsel in een maximale ‘range of motion’ brengt, ontstaat er balans in ons lichaam en in onze geest. Bovendien  krijg je er ook energie mee  terug. Hiermee ontwikkel je een vitale staat van zijn.  
Het is een les waarin je zowel fysiek uitgedaagd wordt als geheel tot rust komt. Het Yin gedeelte focust zich vooral op zittende en liggende houdingen. Het Yanggedeelte is actiever en bestaat onder andere uit staande houdingen, waarbij gelet wordt op ademhaling, beweging en uitlijning.
 

Positieve uitwerking op lichaam en geest

Zowel in de Yin als in de Yang houdingen krijg je de ruimte om je eigen grenzen te ontdekken. Daarnaast heeft het een meditatief effect, omdat je je tijdens de houdingen concentreert op de ademhaling en het voelen wat er in je lichaam gebeurt. Dit heeft een positieve uitwerking op je  lichaam en je geest. Hatha yoga brengt energie en gezondheid, innerlijke rust en harmonie.

Ben je recent moeder geworden?

Houd er dan rekening mee dat je Yin Yang yoga pas drie tot vier maanden na je bevalling weer mag beoefenen. Dit komt door het weker worden van het bindweefsel als gevolg van de zwangerschap.